Praca zespołowa jest cennym elementem działalności we współczesnym biurze, zapewniającym sukces, ale nie jest pozbawiona wyzwań! Każdy z nas ma zupełnie inną osobowość i to właśnie czyni nas wyjątkowymi. Choć jest to fantastyczna cecha, może czasem powodować konflikty i problemy podczas współpracy. Kluczem jest znalezienie sposobu na ominięcie potencjalnych pułapek i sprawienie, by praca zespołowa zakończyła się sukcesem.
Oto kilka typowych pułapek i sposoby ich pokonywania.
- Ścieraniesię osobowości - To oczywiste i zdarza się od czasu do czasu. Rozwiązaniem jest szanowanie siebie nawzajem i swoich poglądów, przy jednoczesnym zaakceptowaniu faktu, że nie można zgadzać się z nimi w 100% przez cały czas.
- Jeden członek zespołu nie wnosi tyle samo wkładu, co inni - Być może ta osoba czuje się zestresowana lub zdemotywowana z powodów osobistych i nie wnosi tyle samo wkładu w pracę przy stole zarządu. Najlepiej porozmawiać z tą osobą w cztery oczy i sprawdzić, czy coś ją niepokoi, a jeśli nie, być może zaakceptować fakt, że jest ona raczej introwertykiem, który woli nie rozmawiać w grupie. Jeśli osoba ta wyraźnie nie przykłada się do pracy, problem ten można rozwiązać, rozmawiając z menedżerem.
- Nieporozumienia dotyczące konkretnych pomysłów - To również będzie się zdarzać od czasu do czasu i ponownie sprowadza się do tego, by być na tyle dorosłym, by zaakceptować różne punkty widzenia i spróbować spojrzeć na sprawy z punktu widzenia drugiej osoby.
- Brak odpowiedniego środowiska współpracy - Jeśli zespół nie ma odpowiedniej przestrzeni do wspólnej pracy, to nie będzie działać! Warto pomyśleć o modułowych meblach biurowych, które można z łatwością przemieszczać, a także o wydzieleniu przestrzeni na przerwy, w których ludzie będą mogli porozmawiać bez obawy, że będą przeszkadzać innym.
Czy doświadczyłeś innych wyzwań związanych z pracą zespołową?