Czy jesteś zmęczony brakiem czasu pod koniec dnia pracy? Czy chciałbyś znaleźć sposób, który pomoże Ci dotrzymać terminów i da Ci poczucie, że rzeczywiście coś osiągnąłeś?
Jeśli kiwasz głową, nie martw się, bo jesteś w większości!
Większość ludzi chciałaby pod koniec długiego dnia spędzonego za biurkiem czuć się spełnionymi ludźmi, którzy wykorzystali swój czas pracy w najlepszy możliwy sposób i naprawdę zrobili postępy. Niestety, większość z nas ma problemy z zarządzaniem czasem w ogóle. w ogóle, i nie potrafi w pełni wykorzystać czasu, którym dysponujemy. Dobra wiadomość jest taka, że możemy się tego nauczyć!
Istnieje kilka technik zarządzania czasem, które można wypróbować, np. wyzwania czasowe, technika Pomodoro oraz inna metoda zwana zasadą Pareto.
Co to jest Zasada Pareto?
Zasada Pareto jest czasem nazywana zasadą 80/20 i polega na założeniu, że 80% korzyści lub efektów pochodzi z zaledwie 20% działań.
Zasadniczo oznacza to, że można włożyć 20% wysiłku i uzyskać 80% rezultatów, po prostu wprowadzając kilka zmian i podejmując mądre decyzje. Na przykład, freelancer może zdecydować się na ograniczenie nisko płatnych zleceń i skupić się na klientach, którzy są wiarygodni i dobrze płacą. W rezultacie freelancer będzie mniej pracował na swoim biurowym krześle, ponieważ nie będzie ciągle próbował nadrobić małych, nisko płatnych zleceń, i będzie otrzymywał za to lepsze wynagrodzenie.
Zasada 80/20 została opracowana przez włoskiego ekonomistę Vilfredo Pareto. Została ona opracowana w 1895, kiedy Pareto nagle zauważył, że w społeczeństwie są ludzie bogaci i ci, którzy nie są tak bogaci. Podzielił ich na "niezbędną garstkę", tj. 20% najlepszych pod względem przepływów pieniężnych oraz "wielu trywialnych", czyli 80% tych, którzy nie osiągają niczego szybko. Na przykład zdał sobie sprawę, że w jego rodzinnych Włoszech 80% ogólnego bogactwa kraju było w posiadaniu i pod kontrolą zaledwie 20% populacji.
Jeśli nie jesteś pewien, jak to wszystko ma się do sytuacji w pracy, obejrzyj ten przydatny film, który pokazuje nieco więcej na temat zasady 80/20 oraz tego, jak można ją wykorzystać do ustalania priorytetów i osiągania lepszych wyników.
Jak widać, stosowanie zasady 80/20 polega na przyjrzeniu się swojej obecnej sytuacji i ustaleniu, które zadania nie są konieczne, tzn. są bardzo mało opłacalne, nie dają żadnej nagrody, a które przynoszą większe korzyści. Na nich należy skupić swoją uwagę. Wspomnieliśmy wcześniej o przykładzie z freelancerem i jest to dobry przykład do przemyślenia. Można też spojrzeć na to w kontekście firmy i jej klientów.
Być może masz 1000 klientów, ale 200 z nich ma tylko bardzo niską o niskiej wartości zamówień, z których wiele było w najlepszym razie sporadycznych. W takim przypadku przypadku, usiądziesz przy nowoczesnym stole w sali konferencyjnej i zidentyfikujesz klientów składających regularne zamówienia na średnie i duże kwoty, a następnie skoncentrujesz się na marketingu skierowanym do nich i utrzymaniu ich lojalności wobec Twojej marki. Tak, stracisz trochę pieniędzy na sporadycznych klientach, ale nie są oni tak kluczowi dla Twojego sukcesu, jak inni. Wkładasz 20% wysiłku, a otrzymujesz z powrotem 80% nagrody!
Możesz wykorzystać tę metodę, aby zrobić więcej w czasie, który masz do dyspozycji. Musisz po prostu usiąść i określić zadania, które doprowadzą Cię do celu, czyli takie, które przyczynią się do ukończenia zadań, które przyczynią się do wykonania dużego i ważnego zadania, a nie małych zadań, które można oddelegować gdzie indziej. Następnie następnie umieścić wysiłek włożysz w najbardziej sensowny obszar, co da Ci dodatkowe korzyści, bez dodatkowego stresu, presji i straty czasu.
Wymaga to pewnego przyzwyczajenia, ale zasada 80/20 może być prawdziwą oszczędność czasu dla Ciebie!